Aktuelt:
Vellykket frokostseminar på Quality
Publisert: 01. januar 0001
Høstens frokostseminar trakk opp mot 80 representanter fra næringslivet i Sarpsborg til Quality Hotel & Resort.
I samarbeid med Sarpsborg 08 fikk medlemmene til Sarpsborg Næringsforening et godt innblikk i klubbens måte å tenke synliggjøring, markedsføring og ikke minst omdømmebygging.  Sarpsborg 08 ønsker å måles på tre ting: omdømme, økonomi og sport, nøyaktig i den rekkefølgen. Det manglet ikke på sportsånd og konkurranseinstinkt i foredragene fra den kanten.

stine-nygaard--sarpsborg-n%c3%a6ringsforening2 – Sarpsborg 08 oppførte seg som at de var i tippeligaen lenge før de faktisk nådde dit. Litt sånn ønsker jeg at vi skal tenke om næringslivet i byen også, sa Næringslivsforeningens leder Stine Nygaard.Hun vil bort fra Sarpingens tendens til å ikke tro en er god nok, eller kan få til store ting, og mener næringslivet i byen har stort potensiale med den rette innstillingen. Hun trakk flere paralleller mellom sportsånd og næringsliv noe som også ble synliggjort av formiddagens andre foredragsholdere.
 
Cato Haug i Sarpsborg 08
Styreleder Cato Haug i Sarpsborg 08 kunne presentere svimlende gode tall for klubben, med 25 000 dugnadstimer fra lagets største sponsorer, nemlig de frivillige. Klubben kan skilte med 130 000 supportere fordelt på hele landet og hele 60 000 mennesker så dem i 2014. Markedssjef Tommy Widlund understreket fordelen bedrifter kan ha ved å synliggjøre seg via reklame på stadion.

– Det viktigste er å være bevisst på hvordan en fremstår. En kommer langt med en logo og merkevare når det skal vises på vår 43 kvm storskjerm under en kamp, understrekte han. 

Seminaret ble holdt under tittelen ”Sponsing- ingen lek med penger”, noe som Rune Hansen fra sponsororganisasjonen LinkT kunne utdype. Sponsorat har blitt Norges største kommunikasjonskanal og LinkT har spisskompetanse på å tilpasse avtaler mellom sponsorobjekt og næringslivet.  Hansen illustrerte fordelene ved å være sponsor gjennom et møte med faktiske representanter for slike ordninger. Både Tove Nymo Jensegg, Markedsansvarlig for DNB og Terje Nicolaysen fra Frigaardgruppen har sponsoravtaler med Sarpsborg 08 og snakket varmt om sine erfaringer med dette. I tillegg gjestet representanter for Vålerenga Fotball seminaret representert ved Glenn Jensen og Lars Smith, som kunne fortelle om gode sponsorforhold ved deres klubb.
 
davy-%26-widlund
Til slutt fikk Davy Watne slippe til med sin personlige fotballhistorie og refleksjon rundt det å stille opp for sitt lokallag Brann gjennom tidene.  Som sportskommentator for TV2 og tidligere fotballdommer, har han møtt klubber og deres supportere over hele landet. Bergenseren tryllet frem både smil og latter fra tilhørerne og gjennom sitt yrende og ekte engasjement fikk satt et klokt og viktig punktum for denne gang. 
 

Bildegalleri: 80 representanter fra næringslivet.