Behovet for en ny bru er stort. Dagens Sarpsbru nærmer seg slutten av sin levetid, som anses å være rundt 2026–2027. Den nye brua skal sikre trygg og effektiv kryssing av Glomma, og samtidig legge bedre til rette for kollektivtrafikk, sykkel og gange – i tråd med nullvekstmålet for biltrafikk.
Under medlemsmøtet som ble arrangert i samarbeid med Sarpsborg Tekniske Forening fikk deltakerne en oppdatert orientering fra Lene Lie Hermansen, prosjektleder for planarbeidet, og Siri Rolland, assisterende prosjektleder – begge fra Østfold fylkeskommune. De presenterte status, fremdrift og de viktigste utfordringene i arbeidet med ny Sarpsbru.
Møtet ga et tydelig bilde av hvor omfattende planarbeidet er før byggestart kan finne sted – og hvor viktig den nye Sarpsbrua blir for fremkommelighet, verdiskaping og utvikling i regionen.
Prosjektet bygger videre på kommunedelplanen som ble vedtatt av Kommunal- og distriktsdepartementet i 2021. Alternativet som ligger til grunn, kalt MIDT-7, innebærer at ny vei og ny jernbane planlegges parallelt. Ettersom Bane NOR ennå ikke har startet sin videre planlegging mellom Sarpsborg og Halden, må veiprosjektet tilpasses slik at det kan bygges før jernbanen. Den nye Sarpsbrua planlegges derfor som et «vei-før-bane»-prosjekt.
Dette gir flere tekniske og geotekniske utfordringer, særlig på Tarris og Hafslundsiden, der grunnforholdene er krevende. Det er gjort omfattende undersøkelser og vurdert flere alternative løsninger for å sikre en stabil og fremtidsrettet konstruksjon. På Hafslundsiden vil veien i stor grad følge dagens Nordbyvei, mens på vestsiden må brua krysse over jernbanen ved Tarris. Det innebærer at brua blir liggende høyere enn tidligere planlagt.

Et annet viktig punkt i planarbeidet er samordningen med Hafslund Krafts planlagte vannkraftverk Sarp 2. Kraftverket og den nye brua vil delvis være i konflikt under byggefasen, og fylkeskommunen samarbeider tett med Hafslund Kraft for å finne løsninger som gjør at begge prosjektene kan gjennomføres.
Reguleringsplanen for ny Sarpsbru ventes å bli lagt ut til offentlig ettersyn i løpet av 2026. Etter politisk behandling og grunnerverv kan byggestart tidligst skje i 2028, med en anslått byggetid på om lag sju år.
Prosjektet inngår i Bypakke Nedre Glomma, fase 2, med en totalramme på 12,7 milliarder kroner. Kostnaden for ny Sarpsbru er beregnet til rundt 4,7 milliarder.
Vi må ha fremdrift i bygging av ny Sarpsbru. Folk skal på jobb, kollektivtrafikken må frem og gods- og nyttekjøretøy er avhengig av fremkommelighet. Det varsles om nedgradering av broer i Nedre Glomma. Det er meget viktig at bygging kommer raskest mulig i gang. Samfunnsutviklingen er avhengig av samferdsel, og ny Sarpsbru er en viktig del av dette.