Aktuelt:
New Wave - eventyrreisen startet i Pæddekummen
Publisert: 01. januar 0001
Fra pølser til tekstil for Morten Halvorsen.
New Waves gründer og eier, Morten Halvorsen startet i 1988 med to tomme hender og med pølsemakerutdannelse som yrkeserfaring. 27 år senere omsetter hans selskap for over 300 millioner kroner. Halvorsen har fått være på med en eventyrlig reise – en reise som fortsetter i stort tempo.

Det som egentlig startet i Pæddekummen i Alvim er en historie om tilfeldigheter, hardt arbeid og dyktighet. Det er flere faktorer som har hatt betydning for New Waves gode utvikling, men sympatiske Morten Halvorsen innrømmer gjerne at starten var preget av mange tilfeldigheter. New Wave er i dag en grossist som leverer til følgende bransjer: Sport, gave/interiør, yrkesklær og profileringsklær.

-Jeg jobbet hos Gilde på Alvim da var det en kollega og nabo av meg. Han skulle begynne som selger i et tekstilfirma. Han fikk overtalt meg til å gjøre det samme, men kort tid etter at vi ble ansatt gikk selskapet konkurs. Min nabo fikk tilbake jobben på Slakteriet, men jeg var for stolt til å spørre om det samme. Isteden tok jeg kontakt med New Wave, som leverte varer til det konkursrammede firmaet, og fikk ansettelse der, forteller Morten Halvorsen og smiler bredt. Han ser seg ikke mye tilbake, men trives med historien når noen minner ham på den.

I april 1988 var Morten Halvorsen i gang sammen med en ansatt. Fra et lite lokale i Klokkergårdveien på Brevik startet det hele, men etter en kort periode flyttet han virksomheten til Pæddekummen. Det var da det for alvor begynte å ta av, selv om lageret var overdimensjonert i starten.

-Jeg husker vi skulle ta et bilde inne på lageret. Vi måtte tape sammen tomesker og sette i hyllene, for at det skulle se ut som vi hadde mye varer på lager. Det var en spennende og morsom tid. Det at jeg kom inn på eiersiden etter bare noen uker var jo med på å prege meg og selskapets utvikling. Det var på en måte også en tilfeldighet. Glem ikke at jeg var pølsemaker, uten startkapital og uten selgererfaring, humrer Halvorsen, som tror at naivitet og det at han ikke visste hva han gikk til reddet situasjonen. I tillegg hadde Halvorsen et brennende ønske om å skape noe, han liker gründerlivet. 

New Wave hadde sine utfordringer i startfasen, men de var ikke større enn at selskapet vokste og tok markedsandeler både her og der. Tekstilbransjen er ikke av de enkleste bransjene, men New Wave hadde kvalitetsprodukter og satset på innovasjon. I 1995 kjøpte man merket Craft, som hadde gått konkurs, og det ble et av mange vendepunkter i selskapets historie. Nå omsettes det Craft-klær for en milliard kroner!

-Hva er det med Craft som gjør merket så populært?

-Da New Wave overtok visste vi at Craft var utviklet for svenske jagerpiloter. Pilotene ønsket undertøy som alltid skulle sørge for at de var tørre på kroppen. Det svenske forsvaret hadde fått spesialutviklet undertøyet, som skulle transportere all fuktighet fra kroppen. Vi forstod at dette kunne vi gjøre noe mer ut av og henvendte oss ut i det store forbrukermarkedet. Nå bruker eliteløpere og mosjonister dette merket. Det å holde seg tørr på kroppen er veldig viktig, påpeker Halvorsen.

Craft er ikke lenger synonymt med undertøy alene, for kolleksjonen er betydelig utvidet. Langrennslandslagene, elitelagene på sykkel og i friidrett bruker klær fra Craft. Klesmerket dukker opp på alle arenaer, der toppidrettsutøverne samles. Det har blitt et populært merke for alle i samme klasse som Nike, Adidas og noen få andre. Det å makte å kile seg inn blant slike markedstunge aktører er en prestasjon i seg selv.

Klærne som New Wave selger produseres for det meste i Asia, primært i Bangladesh og Kina. Varene kommer med båt til Øra i Fredrikstad, der pallene blir lastet om på biler som deretter kjører til de to lagrene på Bjørnstad Industripark på Grålum, der New Wave har holdt hus siden 1998. De to lagrene er på tilsammen 7000 kvadratmeter. New Wave har 1000 kvadratmeter kontorbygning.

-Vi bruker båttransport til Borg Havn på Øra for det er mest miljøvennlig og praktisk. Øra er en mer fleksibel havn enn Oslo og Gøteborg, samt at den ligger såpass nærme at det blir minst mulig biltransport.

-Hva med å produsere i land som Bangladesh og Kina? Har dere kontroll over barnearbeid, forurensing, lønnsnivå og alt annet? Det har kommet frem mange skrekkhistorier de siste årene.

-Vi mener at vi har det. Det er lagt ned mye arbeid på dette området i det siste. Vi har blant annet egne ingeniører som sjekker bygningene som det produseres i. Dette tiltaket kom i stand etter den fatale ulykken, der en bygning raste sammen og mange ble drept. Vi, som er store i denne bransjen tar ansvar og går foran i arbeidet med på å skape trygge arbeidsplasser i Asia.

Trygge er i hvert fall arbeidsplassene i New Wave, det finnes ca. 75 av dem, selv om fjoråret bød på en del utfordringer. Nå er imidlertid skuta inne i smul sjø igjen og resultatet så langt er så godt at det allerede nå kan fastslås at selskapet får et av sine beste år noensinne. Det sier ikke så rent lite. Omsetningen vil havne på i overkant av 300 millioner kroner i 2015. Av dette er ca. 250 millioner tekstil, mens 50 millioner ligger i det såkalte gavemarkedet.


-Det gis for lite gaver, skyter Halvorsen inn og fortsetter:

-Gaver har blitt et fyord, knyttes til korrupsjon og det som verre er. Ingen våger snart å gi bort en liten gave som takk for innsatsen. Det er snakk om en påskjønnelse til noen hundrelapper. En oppmerksomhet som er viktig og som vi vet gjør noe positivt med de ansatte. Næringslivet og samfunnsutviklingen kan man undre seg over noen ganger.

-Hva med fremtiden? Skal dere fortsatt vokse?

-Ja, vi har klare vekstambisjoner. Om noen få år bør vi ha en omsetning på 500 millioner, mener Morten Halvorsen og skuer utover Bjørnstadmyra. Plassmangel kan bli den eneste utfordringen.