Digitalt kurs om offentlige anskaffelser

Digitalt kurs om offentlige anskaffelser

På grunn av den vedvarende smittesituasjonen, blir det tidligere utsatte kurset om regelverket for offentlige anskaffelser i stedet gjennomført digitalt. Ny dato er tirsdag 9. februar. Kurset er gratis for våre medlemmer. Vi ber om at alle melder seg på kurset på nytt.
Publisert: 13.01.2021
09. februar 2021 - Kl. 09.00
Digitalt
Vi står i krevende tider, og det er viktigere enn noen gang at vi benytter de muligheter som finnes for å skape business. Det offentlige kjøper inn for store verdier av varer og tjenester gjennom året, og dette kurset gir et innblikk i offentlige anbudsprosesser, og hvordan du kan gå fram for å besvare anbud.

Agenda:

1. Introduksjon v/Mariann Karlsen, Sarpsborg næringsforening

2. Offentlige anbud v/innkjøpssjef Oddveig Aasegg, Sarpsborg kommune.
Oddveig har erfaring fra offentlige anskaffelser i Sarpsborg kommune siden 2002. Før den tid jobbet hun med internasjonalt innkjøp og produksjonsplanlegging.


Fokus i dag er på to (av fire) hovedkategorier:
  • Enkeltkjøp
  • Rammeavtaler
  • (Dynamiske innkjøpsordninger)
  • (Bygge- og anleggsentrepriser) 

Grunnleggende prinsipper
  • Hva er de grunnleggende prinsippene og hva betyr de? (Inkl. klima og miljø, sosial dumping)
  • Hvorfor er de der?
  • Hva er bakgrunnen for regelverket og verdiinndelingen?

Regelverk – Hovedinndeling og kjøpsprosedyrer
  • Del 1, ikke kunngjøringspliktige anskaffelser
  • Del 2, kunngjøringspliktige anskaffelser – nasjonalt
  • Del 3, kunngjøringsplikt i EØS området (bare kort)
  • Hvilke prosedyrer tillater regelverket?
  • Sarpsborg kommunes anskaffelsesstrategi og anskaffelsesreglement

Andre forhold og begreper
  • Hvordan kan en legge til rette for lokale leverandører, når lokal tilhørighet ikke kan vektlegges?
  • Elektronisk kommunikasjon - konkurransegjennomføringsverktøy
  • Innovative anskaffelser – hva er nå egentlig det?
  • Markedsdialog og dialogmøter
  • Klima og miljø
  • Kriterier for valg av tilbud – laveste pris eller andre muligheter?

Levere tilbud
  • Hvor finner jeg forespørsler?
  • Hva etterspørres, hva skal leverandør svare på?
  • Når uklart, hva da?
  • Hva kan leverandør få av info:
    • i evalueringsperioden
    • ved valg av tilbud
    • etterpå 

3. Erfaringer med å levere tilbud til det offentlige
v/Hans Torp fra Sørlie Prosjektinnredninger.

Hans har betydelig erfaring med å levere tilbud til offentlige kunder. Han har jobbet med salg til det offentlige siden slutten av 90-tallet, først mange år i Canon Norge, og nå i de senere år i Sørlie Prosjektinnredninger AS. Hans erfaringsgrunnlag favner både statlige, kommunale og fylkeskommunale kunder.         

             
4. Spørsmål og oppsummering


 
Fakta:

Tid: Tirsdag 9. februar kl. 09.00 - 11.30
Sted: Digitalt
Påmeldingsfrist: Fredag 5. februar
Kurset er gratis for medlemmer av Sarpsborg næringsforening

Etter påmelding vil deltakerne få tilsendt en link til kurset.
Påmelding til Offentlige anskaffelser 09. februar 2021 - Kl. 09.00 på Digitalt
Ja, jeg ønsker å delta på denne aktiviteten:
Firmanavn
Navn
E-post
Telefon
Kommentar
Gjenta påmeldingen ved flere deltagere fra samme bedrift.
TA DEL I EN BY I VEKST - BLI MEDLEM HER!
Calender2
Viktige datoer
09.
februar
Digitalt kurs om offentlige anskaffelser
Digitalt
10.
mars
Sarpsborgkonferansen onsdag 10. mars 2021
Sarpsborg scene
14.
april
Årsmøte i Sarpsborg næringsforening
Sarpsborg